En la entrega anterior
concluía afirmando que Cataluña entró en la Edad Moderna casi dos siglos
después que Castilla, y que durante los siglos XVI y XVII vivió en una especie
de prórroga tardomedieval. Y ello tanto en lo económico como en lo político. Políticamente,
siguió en una concepción basada en el contractualismo con el monarca, en unos tiempos
en que asomaban la monarquía absoluta y los primeros gérmenes de la razón de estado,
frente a la razón dinástica propia de la Edad Media. Cierto es también que en
Castilla este proceso se quedó a medias y abortó, lo cual a su vez explicaría
el despegue económico catalán respecto al resto de España a partir del siglo
XVIII… Pero volvamos a nuestro tema.
Para lo
que aquí nos interesa, lo remarcable es la ausencia de razón y sentido de estado
en las instituciones catalanas durante los Austrias, en una suerte de
onfalocracia debida a una concepción medieval del poder, de la monarquía.
Veamos cómo nos describe Vicens i Vives los diferentes procesos por los que
transcurrieron, desde esta perspectiva, Castilla y Cataluña. Substitúyase
«Minotauro» por «Leviatán», o por monarquía moderna. Se nos
está hablando del resultado de la revolución y guerras civiles del siglo XV, y
de la solución contractual a que se llegó con Fernando el católico. Una
solución que, en palabras de Elliot, restableció el modelo bajo el cual se
había engrandecido Cataluña en los siglos XIII y XIV, pero en unos tiempos y
con unos retos muy diferentes, que hubieran requerido de respuestas muy
distintas. Pero volvamos con Vicens i Vives:
“La
solució del 1472 –capitulació de Pedralbes- fou la de declarar intocables la
monarquia i el pactisme.
L’encarcarament
polític del país començà en aquest bell punt. Els historiadors romàntics, que
eren partidaris dels retrucs misteriosos i de les confabulacions secretes,
acusaren Ferran II d’haver aclaparat Catalunya amb la introducció de l’absolutisme
i la liquidació de les llibertats del General[1]
i del municipi barceloní. Pobre Ferran II! La seva gran responsabilitat histórica
és la d’haver lligat per sempre més la salvaguarda del pactisme a la seva
política. Catalunya volia aquella forma de govern; donem-la-hi doncs (,,,) A
més, el rei catòlic creà definitivament els dos organismes administratius
cabdals del pactisme: el virrei i el Consell d’Aragó. Els catalans l’en
regraciaren. Estaven segurs que viurien en el millor dels mons.
Acostumats
a l’absentisme dels monarques des d’Alfons el Magnànim, els catalans no se
sorprengueren que els nous reis de la casa d’Àustria establissin la cort a
Castella (…) Ells tenien també la seva petita cort a Barcelona, amb el virrei
capità general, els lletrats de la Reial Audiència i els notables (…) No s’adonaren,
fins més tard, que el virrei i el Consell d’Aragó no eren òrgans comunicants
del país amb el Minotaure, sinó pantalles que n’interceptaven l’accés.
Per
tant, mentre els castellans es familiaritzaven amb el Minotaure a força de
rebre’n les banyades –derrota de “las Comunidades”, espoliació dels tresors de
les viles, arraconament total de les Corts de la vida política-, els catalans
es gronxaven en la més absoluta ignorància de l’Estat i dels resorts del poder.
Llavors fou quan Castella assolí la veu de «mando» i es féu la simbiosi entre
la monarquia hispánica i l’Estat castellà (…)
En fin. Ya dijo Marx que
si la historia se repite, lo hace en forma de parodia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada