III.1.- L’ÈPICA AL
WESTERN - EL MITE FUNDACIONAL (1)
Amb Covered
Wagon, el western esdevindrà un magnífic
mitjà d’afirmació nacionalista i de vertebració d'una societat pluricultural i
pluriètnica que reinventa un mite comú[4]
de nació en la gesta col.lectiva. Es tracta del feliç encontre entre un mitjà de nova aparició, com l’era el cinema
als anys vint, i una certa mitologia encara bastant recent en el temps,
encontre que va suposar la construcció simbòlica d’una imatge idealista de la
pàtria. Una imatge que, retrospectivament, es planteja com a integradora
-semper dins d'un ordre,és clar- en la mesura que no importa el passat, sinó el
futur a què ens duu el present.
Estrenada l’any 1923, encara en cinema
mut, presenta tots els tòpics d’afirmació col.lectiva nacional que aniran
apareixen successivament al llarg del gènere. Ens trobem amb un territori que
funciona com una mena de terra promesa, una terra verge i
salvatge que és alhora la terra de les oportunitats. En aquest cas, els
territoris del que avui constitueixen l'estat d'Oregon.
Com a tot mite fundacional, està ple de llocs comuns. El referent de l’Eneida, els troians navegant per la Mediterrània a la recerca de la terra que els déus els han promès, terra en la qual fundaran un gran poble que dominarà el món, és força present en aquest film, així com a la majoria dels que fan referència explícita a la colonització d’un territori. L’esquema argumental funciona també, d’alguna manera, com l’Eneida. Un grup de colons es dirigeixen, fugint de la misèria o la derrota, en caravana cap a la terra de l’esperança. El líder del grup -Enees, Moisès...- serà un explorador, un aventurer, un conductor de ramat o un pistoler protector, però sempre algú la condició del qual és diferent a la del poble que està guiant -la figura de l’heroi- que assumeix la missió de dirigir la comunitat devers la terra de promissió, a través d’un itinerari amb una clara referència teleològica, tot superant les constants dissidències en el grup, l’hostilitat dels elements o els atacs dels indis. I precisament atesa la seva diferent condició, es redimirà conduint el grup cap al seu destí. Per regla general, però, no podrà compartir aquest destí amb el grup que ha liderat. Com Moisès, només va poder albirar la terra promesa des de lluny, tot just abans de morir.
A Covered
Wagon apareix també la idea del progressiu assentament dels colons a les
noves terres com una aventura col.lectiva, que es configurarà en l’imaginari
americà com el procés heròic del sorgiment d’una nació amb els valors
típicament liberals: individualisme, certament, però també necessitat d’acció
conjunta contra les amenaces exteriors.
The
Covered Wagon
es presenta com una crònica semi-documental sobre el viatge de les caravanes de
pioners camí d’Oregon. Es tractava de reconstruir històricament els fets que
hom pretenia relatar. El resultat, però, va ser que la imatge d’una realitat
que es pretenia històrica fou alhora el punt de partida de tota una mitologia
cinematogràfica. Fins i tot el rodatge de la pel.lícula es va veure afectat per
la mitologia que el propi film va generar: les dificultats del rodatge, en escenaris
naturals i en el mateix lloc dels fets que es narraven, va ocasionar
l’endarreriment dels terminis previstos i l’esgotament del prressupost. Sembla
que Cruze es va arribar a plantejar la suspensió sine die del que quedava del rodatge. Aleshores, els extres
contractats, molts dels quals eren descendents d’aquells primer pioners, van
imposar-ne la continuació tot acceptant de no rebre més salaris. Covered Wagon és doncs una llegenda per
doble partida: en primer lloc, pels
fets narrats que serviran de base a la estètica i a la mítica dels western i
per tal com és un film fundacional de gènere; en segon, per tal com la història
del cinema l’ha envoltada d’una heroïcitat pròpia dels mateixos pioners a qui
representaven.
[1] El capítol IV d’aquest treball inclou una fitxa tècnica de cadascuna
de les pel.lícules que al llarg del treball anirem comentant i analitzant.
[2] Cal no confondre aquesta Caravana
hacia Oregón amb un altre film, sonor i en color, rodat als anys seixanta,
amb Kirk Douglas com a protagonista, que es va doblar també amb aquest títol.
[3] Tom Mix va ser l’actor més destacat com a emnblematització de la
figura del cowboy.
[4] Comú només, certament, als blancs i europeus que configuraran el model
del wasp: alemanys, suecs, anglesos… els irlandesos i els italians no
encaixaran tant fàcilment en aquest esquema, ni tampoc els mexicans, per no
parlar dels esclaus negres o dels indis.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada