CAP A LA SEMIPROLETARITZACIÓ?
Hi
ha prou indicis que s'està produint un desplaçament cap a la
semiproletarització de sectors de la
població que tradicionalment havien estat proletaritzats. La qüestió és si es
tracta d'una tendència puntual o si és estructural i sistèmica.
També
cal replantejar-se la forma d'enfocar el concepte de semiproletarització. No és
el mateix estudiar estratègies de supervivènica en el tercer món que abordar
les modificacions en les condicions laborals de la població asalariada del
primer món i en un context de crisi. Així, posats al primer món ¿podríem
entendre com una forma de semiproletarització determinades situacions de
"pluriempleo"? En un context on la tendència havia semblat que anava
en sentit invers, és a dir, cap a l'exclusivitat d'un sol treball assalariat,
que ara aquesta tendència s'inverteixi potser sí que podria interpretar-se com
un pas en direcció cap un model de semiproletarització.
Igualment,
si pensem en grups familiars per als quals el recurs bàsic de supervivència és,
per posar un exemple, la pensió de l'avi o algun altre tipus de prestació,
podríem concloure que estem també davant d'una forma de semiproletarització.
Perquè la situació de semiproletarització permet que una persona pugui
realitzar treballs que en una situació de dependència absoluta del salari no
podria realitzar: estarien per sota del llindar de
supervivència. Això tant hi fa que sigui pel caràcter esporàdic del treball o perquè
estigui molt mal pagat: ningú pot treballar amb sous per sota del llindar de
supervivència.
Què
passa, però, si alguns aspectes de l'existència estan més o menys resolts des
d'altres instàncies que no són els ingressos que hom percep pel treball? Doncs
simplement, que aleshores sí que hom pot treballar per sota d'aquest llindar de supervivència. D'alguna manera, és com si el model dels adolescents
americans venent diaris per a disposar d'alguns diners de cap de setmana
s'estigués ara estenent a d'altres àmbits econòmics.
Imaginem
un ni-ni que, encara amb trenta-cinc
anys viu a casa de sons pares i que, en allò que correspon a la subsistència
més elemental -jaç i taula- tot el grup familiar viu de la pensió de l'avi o
d'alguna altra tipus de prestació social. Un cop mínimament resolt aquest tema,
qualsevol ingrés que aquest «ni-ni» pugui obtenir amb les seves «chapucillas»,
posem tres o quatre-cents euros al mes, pot ésser destinat a finalitats no
estrictament de subsistència; fins i tot lúdiques de cap de setmana.
Amb tres-cents euros al mes no es pot viure en
el primer món. No, en el sentit usual del terme: no es pot gestionar una
família, no es pot adquirir ni llogar cap vivenda ni, molt probablement, tampoc
es podria assolir un nivell mínim de nutrició per poc que estiguessim parlant
d'un grup de dues o tres persones que depenen d'aquests tres-cents euros. Però
és que quan estem dient "en el sentit usual del terme" ens estem
referint a una estructura social caracteritzada per l'absoluta proletarització.
I això ja no és així en molts casos.
De
fet, i acabant amb aquest llarg quòdlibet, penso que sí, que d'alguna manera
Wallerstein tenia raó i el capitalisme no tendeix cap a la proletarització
absoluta de la població, sinó cap a la semiproletarització. Per què? doncs, simplement,
permet pagar menys, tant en termes absoluts com relatius. I a això no sé si hi tendeix el sistema, però sí que hi tendeix la naturalesa humana.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada