Emprenedoria i màgia (Diari de Girona, 18/04/2016)
Al llarg de la seva
existència sobre la Terra, la humanitat ha construït tres grans models per
explicar-se a si mateixa i el món que l’envolta: el pensament màgic –o mític-,
el pensament religiós i el pensament racional o científic. Algú va definir
aquest recorregut amb una expressió que va fer fortuna –avui en diríem trendding tòpic-: del mite al logos. Tot
i ser una expressió discutible, l’admetrem, si més no, en el sentit que cada
època de la humanitat ha estat presidida per alguna d’aquestes concepcions del
món. Se suposa que actualment som a l’època del pensament racional i científic.
Tot i així, hi ha força indicis que, en qüestions educatives, més aviat estem
recorrent un itinerari invers que cada cop ens apropa més a alguna mena de
pensament màgic educatiu: la primacia de l’emotivitat sobre la lògica, del
subjectiu sobre l’objectiu, del qualitatiu sobre el quantitatiu, de l’espontaneïtat
sobre el mètode... Intentaré justificar aquesta afirmació.
Precisament atesa
la seva naturalesa, el coneixement científic –com a producte del pensament
racional- té una característica que s’acostuma a oblidar i que el diferencia de
la resta: la seva transmissibilitat; amb una única limitació d’ordre
intel·lectiu: per a entendre la teoria de la relativitat, no es precisa de cap
tret màgic que delati l’elegit, ni de cap il·luminació fornida per algun déu.
Altrament dit, el do de la profecia no és transmissible. En canvi, almenys en
teoria, qualsevol individu està en condicions de conèixer la teoria de la
relativitat. I dic en «teoria» perquè, mentre que a mi potser em requeriria de
tres-cents anys que no viuré, a Einstein li bastà amb el període que sol durar
una vida humana normal. Aquesta és l’única limitació del coneixement científic.
De coneixements
màgics –un més que probable oxímoron-, en va plena la pedagogia new age. Avui em referiré a aquesta nova
perla curricular que és l’emprenedoria. El «mèrit» de la seva implantació
s’acostuma a atribuir a l’inefable exministre Wert, pioner també en la
introducció de la tauromàquia com a família professional de l’FP. Que s’hagi
emportat la fama és bastant normal si tenim en compte la seva condició de
«raonotes» incontinent. Però no ens enganyem. La idea no és seva: la va copiar
de l’ubèrrim planter pedagògic català. I per a mostra, un botó. En un primer
moment, va manllevar el terme català, emprenedoria, traduint-lo barroerament al
castellà: emprendeduría. Segurament,
després que algú li fes avinent que aquest terme no existeix en castellà, va
adoptar el de «espíritu emprendedor». Més
clar, aigua. Però tornem a l’emprenedoria.
Per a explicar
matemàtiques cal saber matemàtiques. Això ni el pensament màgic més delirant ho
pot negar; el que addueix, en tot cas, és que no cal ensenyar-ne, perquè no
interessen, perquè ja ho fan las calculadores o perquè no garanteixen la
felicitat... Però si cal ensenyar emprenedoria, tot indica que molt més
important que les matemàtiques, llavors caldrà que la imparteixi algú que
sigui, ell mateix, emprenedor. I com es determina això? I si en comptes d’un
emprenedor se’ns cola un «trepa»? Compta! perquè la diferència entre ambdues
categories pot ser de vegades força subtil. Comprovar si algú sap matemàtiques
és relativament simple, només cal saber-ne les suficients; però un emprenedor?
Era emprenedor el «narco» Pablo Escobar? O potser era més emprenedor Edison,
fundador d’empreses força lucratives, que
Galileu, que només es va buscar problemes amb la Inquisició?
¿Podríem dir que
Monturiol o Peral, inventors del submarí, no foren prou emprenedors? Un va acabar
arruïnat, diuen que per la seva incapacitat pels negocis; l’altre, fastiguejat
i víctima del que avui en diríem mobbing.
Monturiol va inventar també un sistema de conservació de la carn, que va passar
sense pena ni glòria fins que, poc després de la seva mort, algú el va robar,
el va patentar a Londres i es va fer milionari. Qui era més emprenedor dels
dos, l’inventor o el lladregot?
I tot això planteja
un problema: què es pretén transmetre amb aquesta assignatura? Perquè això de
l’emprenedoria sembla més aviat una condició atribuïble al tarannà de cadascú, que
no pas un coneixement tematitzat i transmissible com els que s’acostumaven a
impartir «tradicionalment».
La solució tal
vegada la puguem trobar en la divisa del pensament educatiu màgic, avui
hegemònic: el coneixement no es transmet, només es transmet informació; el
coneixement se’l construeix cadascú. Sent així, doncs, la cosa sembla que està clara:
si en altres temps s’havia recorregut complementàriament a títols com ara
«Vides de sants», «Vides de filòsofs» o «Vides de científics», ara el que
caldrà és publicar unes quantes «Vides d’emprenedors», i cadascú ja es
construirà la seva pròpia emprenedoria...
No deixa de ser,
però, força intrigant, que mentre que el coneixement no és transmissible, els
defensors d’aquesta tesi -que tan s’esforcen a transmetre; informativament, hem
de suposar-, sostinguin, en canvi, que ho sigui quelcom tan poc tangible com
l’emprenedoria. Coses del pensament màgic!
Xavier Massó Aguadé
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada